“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Wednesday, January 12, 2011

Legasi Kumpulan Selempang Merah Di Malaysia

Kesinambungan Perjuangan Allahyarham Panglima Salleh

1. Nama Panglima Salleh sangat terkenal dan sinonim dengan perjuangan membasmi komunis di Negeri Johor sewaktu era pra kemerdekaan Malaysia. Perjuangan suci yang berteraskan pegangan kepada Agama Islam dan jihad itu terus meninggalkan legasinya sehingga ke hari ini.

2. Panglima Salleh dikatakan sebagai seorang yang taat kepada ajaran Agama Islam, sesuai dengan perwatakan kebanyakan orang-orang berketurunan Banjar di Semenanjung Malaysia pada ketika itu. Beliau sinonim dengan amalan Wirid Khaujakan.

3. Saya pernah mengenali seseorang yang saya percaya telah menerima ijazah, iaitu telah diiktiraf tamat latihan atau pengajian dalam bidang yang bersangkut paut dengan Tarekat Naqsyabandiyah. Saya mengetahui beberapa bacaan ayat suci yang mungkin dikenali sebagai 'Ayat Empat' dan rakan saya ini mengesahkan tentang amalan ayat-ayat suci Al-Quran berkenaan.

4. Boleh jadi amalan atau pengetahuan saya itu tidaklah pada taraf ilmu orang yang telah diijazahkan, tetapi sesungguhnya Allah Maha Pemurah dan berkuasa memakbulkan mana-mana doa atau permintaan hamba-hamba-Nya. 

5. Sahabat saya ini pernah seperti dalam keadaan 'kepanasan'. Banyak orang sekeliling yang perasan atau sedar tentang keadaan beliau pada ketika itu. Saya tidak berani membuat kesimpulan tentang perkara tersebut.

6. Saya pernah mendengar cerita tentang tahap 'kepanasan' yang lebih teruk yang dialami oleh seorang bekas tentera yang pernah mempelajari amalan tertentu yang berkesinambungan daripada perjuangan Kumpulan Selempang Merah. Ketika masih dalam perkhidmatan tentera, beliau menggunakan ilmu yang dipelajarinya itu dalam operasi membanteras pengganas komunis di dalam hutan.

7. Malangnya setelah bersara, beliau mulai lalai dan banyak melakukan amalan yang bercanggah dengan tuntutan Agama Islam. Akibatnya, beliau bersikap seperti orang yang berada dalam keadaan 'kepanasan' dalam suatu tempoh yang agak lama. Beliau akhirnya berjaya dipulihkan dan setelah itu meninggalkan segala perbuatan yang bertentangan dengan ajaran Agama Islam. 

8. Ketika Tragedi 13 Mei 1969, sekumpulan orang Islam yang berasal dari Negeri Johor telah datang ke Kuala Lumpur untuk berjihad membantu saudara-saudara seagamanya, sebelum perjalanan kumpulan tersebut ditegah oleh pihak PDRM.

9. Selagi ajaran Agama Islam menjadi teras, legasi Kumpulan Selempang Merah akan terus kekal di muka bumi Malaysia sehingga ke hari ini. Apabila maruah Agama Islam dipermainkan di bumi Malaysia ini, maka akan muncul pemuda-pemuda Islam dari segenap penjuru negeri yang berani untuk meraih syahid.

10. Berikut saya paparkan semula gambar-gambar yang saya ambil daripada laman web http://faiezie.multiply.com/ tentang perkumpulan orang-orang Islam di Negeri Johor dalam tahun 2000-an, yang datang daripada pelbagai latar belakang yang berbeza. Kesatuan mereka menggambarkan kesinambungan legasi perjuangan Allahyarham Panglima Salleh. 


















* Penggunaan istilah 'ijazah' dalam artikel ini membawa pengertian bahawa seseorang itu telah menerima pengiktirafan rasmi daripada gurunya setelah tamat pengajian dalam sesebuah perguruan. Sesungguhnya Allah Maha Pemurah dan tidak ada perantara di antara-Nya dengan setiap hamba-Nya.

No comments:

Post a Comment