“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Thursday, January 6, 2011

Kepintaran Seekor Tupai Memanipulasi Teknologi Manusia

Sauna Udara Panas Seekor Tupai 

1. Saya ingin berkongsi pengalaman menyaksikan karenah seekor tupai yang sedang asyik menikmati semburan udara panas yang dihasilkan oleh 'Output Unit' Alat Penghawa Dingin.  Agak menarik apabila saya berpeluang menyaksikan bagaimana haiwan liar berupaya menggunakan teknologi ciptaan manusia untuk memberi faedah kepada dirinya sendiri. Kejadian ini saya rakamkan berlaku di sebuah premis bangunan di kawasan Kuala Lumpur dalam tahun 2009.

2. Kejadian ini mengingatkan saya tentang satu peristiwa yang diceritakan kepada saya oleh seorang veteran, tentang tabiat satu keluarga Harimau Belang di sebuah kawasan pedalaman di Negeri Pahang. Beberapa ekor Harimau Belang yang dipercayai berasal dari satu keluarga, akan keluar daripada kawasan hutan pada waktu malam, untuk bermain dan berbaring santai di bawah tiang lampu elektrik di tepi sebuah jalan di kawasan pedalaman.

3. Perbuatan keluarga harimau tersebut menggunakan cahaya dari tiang lampu elektrik pada waktu malam di pinggir hutan, menjadi satu contoh kes yang spesifik tentang bagaimana hidupan liar berupaya untuk menggunakan nalurinya bagi membuat penyesuaian terhadap perubahan, yang berlaku dalam kawasan persekitarannya.

4. Tidak dapat dipastikan faedah yang diperolehi oleh keluarga Harimau Belang tersebut hasil daripada perbuatan bermandikan cahaya lampu elektrik di tepi jalan pedalaman. Perbuatan tersebut mungkin sekadar satu peluang yang dimanfaatkan bagi mengurangkan serangan nyamuk dan agas ataupun sebagai satu sesi interaksi bagi merapatkan hubungan kekeluargaan harimau-harimau tersebut. 

5. Berikut saya paparkan gambar-gambar tentang bagaimana seekor haiwan liar yang kecil saiznya,  dapat melakukan perbuatan yang menggambarkan kepintaran dan kebolehannya untuk bertoleransi dan memanipulasi perubahan, yang dilakukan oleh manusia terhadap persekitarannya.

'Output Unit' Alat Penghawa Dingin ini dalam keadaan berfungsi.
Arah semburan keluar udaranya menuju terus ke arah
 kedudukan tupai seperti dalam gambar.

Walaupun dalam keadaan sedang menikmati semburan udara panas
yang mengasyikkan, matanya sentiasa berjaga-jaga
 dan peka terhadap keadaan persekitaran. 

Perhatikan postur tubuh tupai ini yang berada dalam
 keadaan tenang dan santai.

Sang Tupai mulai menegakkan kepala setelah menyedari
 saya sedang memerhatikan segala tingkah lakunya.

Sang Tupai memberi reaksi kurang senang terhadap kehadiran diri saya.
 Perhatikan bulu ekornya yang mengembang dengan cantik
 setelah dikeringkan oleh semburan udara panas.

Sang Tupai sedang membuat penilaian risiko terhadap kehadiran diri saya
 berhampiran kawasan istirehatnya.


No comments:

Post a Comment