“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Friday, December 3, 2010

Operasi Membanteras Kumpulan Lanun Di Dalam Hutan Belantara Malaysia

Lanun Hutan

1. Semenjak Parti Komunis Malaya (PKM) meletak senjata pada 2 Disember 1989, umumnya operasi hutan ATM telah berkurangan, namun soal kawalan keselamatan negara tidak pernah dikompromikan. Hanya kaedah dan pendekatannya sahaja yang sudah mula dikemaskini. Hakikatnya, operasi-operasi hutan samada oleh ATM ataupun PDRM masih terus berjalan tanpa publisiti kepada masyarakat umum.

2. Khazanah hutan belantara di Malaysia terlalu banyak dan bernilai tinggi di pasaran antarabangsa. Senario baru dunia kini menyaksikan hidupan liar dijadikan hidangan eksotik, kayu kayan dieksport dengan nilai jutaan ringgit, kawasan perlombongan galian baru diterokai dan kawasan tadahan air ditukar kepada hartanah mewah.

3. Ketika masyarakat kita sibuk dengan kehidupan moden di kota, sumber khazanah semulajadi kita dieksploit oleh warganegara asing yang datang ke Malaysia dengan membawa kemahiran yang jarang dimiliki oleh warga kita sendiri.

4. Kumpulan lanun hutan ini lazimnya terdiri daripada warganegara Thailand yang sudah biasa membuat kerja-kerja hutan seperti memburu haiwan, menebang pokok gaharu dan mengutip pelbagai khazanah hutan yang kita sendiri pun sebagai warga Malaysia, tidak tahu tentang potensi ekonomi sumber tersebut.

5. Kumpulan ini datang ke Malaysia setelah kebanyakkan sumber sasaran mereka dalam hutan negara mereka sendiri, sudah semakin berkurangan dan tandus. Dengan bantuan rakyat tempatan yang tamak sebagai orang tengah, mereka mengalihkan segala modus operandi, kepakaran dan pengetahuan yang mereka miliki ke dalam kawasan hutan belantara negara kita.

6. Berikut adalah paparan operasi pembersihan hutan yang dilaksanakan dari masa ke semasa oleh pasukan keselamatan Malaysia terhadap kegiatan kumpulan lanun hutan ini dalam tahun penghujung 1990-an dan awal 2000-an.









* Sebagai rakyat biasa, banyak lagi perkara dan kejadian yang melibatkan negara kita sendiri yang tidak kita ketahui, terutamanya cerita-cerita di luar lingkungan kebiasaan. Kelompok yang paling banyak mengetahui tentang cerita-cerita yang luar biasa tentang negara kita secara langsung, pastinya datang dari kelompok tertentu dalam ATM atau PDRM.

No comments:

Post a Comment