“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Tuesday, December 7, 2010

Grafiti Yang Menjahanamkan Hutan Belantara Malaysia

Aktiviti Vandalisme Lanun Hutan

1. Aktiviti kumpulan lanun hutan ini pernah dikesan kegiatannya dalam kawasan hutan di Utara Semenanjung Malaysia dan membawa sehingga ke kawasan hutan di Negeri Johor. Setelah segala sumber semulajadi di sesebuah kawasan hutan itu habis dieksploit, kumpulan ini akan segera bergerak ke kawasan hutan yang lain. Kumpulan lanun hutan ini beroperasi ibarat suatu wabak penyakit.

2. Tempoh kegiatan kumpulan ini boleh memakan masa sehingga berbulan-bulan lamanya. Dari masa ke semasa, orang tengah akan datang membawa bekalan keperluan seperti bahan makanan kering, ubat-ubatan dan sebagainya ke lokasi pinggir hutan yang telah ditetapkan. Kumpulan ini akan hanya menamatkan aktiviti mereka, setelah memperolehi sejumlah kuantiti hasil sumber semulajadi yang memuaskan hati mereka.

3. Dalam tempoh beroperasi di dalam hutan yang memakan masa sehingga berbulan-bulan itu, aktiviti-aktiviti hiliran mereka termasuklah melakar luahan perasaan dan membuat tanda-tanda isyarat, yang hanya mereka sahaja faham maksudnya pada mana-mana pokok balak yang tidak bernasib baik. Aktiviti melakar kulit kayu pokok-pokok ini dilakukan dengan menggunakan peralatan mencungkil pokok kayu gaharu seperti pepahat dan sebagainya.

4. Sekali mereka menoreh kulit pokok menggunakan peralatan yang bermata tajam, grafiti itu akan kekal selama bertahun-tahun pada kulit pokok tersebut, lantaran luka pada kulit pokok yang sangat dalam torehannya.

5. Grafiti-grafiti yang kekal pada batang pokok kayu balak di dalam hutan ini, adalah ciri khas kepada kesan jejak tinggalan aktiviti kumpulan lanun hutan. Jenis peralatan yang digunakan untuk menghasilkan lakaran tersebut adalah unik kepada jenis peralatan yang digunakan oleh kumpuan ini untuk mengekstrak kayu gaharu yang dicuri, ketika berada di dalam hutan Malaysia.


Grafiti Tinggalan Aktiviti Mencuri Sumber Semulajadi Malaysia   

Grafiti oleh anggota kumpulan lanun hutan yang
mungkin berfungsi sebagai tanda amaran bahawa
pasukan keselamatan Malaysia beroperasi
di sekitar kawasan hutan berkenaan.

Hanya anggota kumpulan lanun hutan yang
memahami maksud di sebalik tanda torehan
berupa simbol ketam di tengah pokok tersebut.

Grafiti berupa campuran simbol isyarat
dan lakaran bebas yang tidak difahami.
 
Secara sinis, tafsiran pertama saya bagi torehan ini adalah anggota
kumpulan lanun hutan cuba menyampaikan mesej bahawa terdapat
sejenis makhluk berkeliaran di sekitar kawasan hutan berkenaan.

Secara sinis, pertama kali saya melihat grafiti ini, saya
membayangkan bahawa lakaran tersebut menceritakan bahawa
anggota kumpulan lanun hutan selalu 'berjogging' di dalam hutan.


Secara sinis, torehan pada pokok kayu balak ini
mungkin sebagai ekspresi kegembiraan anggota
kumpulan lanun hutan apabila melihat monyet
bergayutan pada dahan pokok di dalam hutan.

No comments:

Post a Comment