“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Wednesday, December 29, 2010

Harimau Dalam Kebun Getah

Gambar Harimau Berkeliaran Dalam Kebun Getah Di Kelantan

1. Saya ada memiliki beberapa keping gambar foto yang menunjukkan kelibat seekor harimau yang merayau-rayau di dalam kawasan kebun getah di Jajahan Gua Musang, Negeri Kelantan.

2. Dalam awal tahun 2000-an, terdapat beberapa kes kejadian pertembungan manusia dengan harimau dalam kawasan kebun getah di Negeri Kelantan. Dalam beberapa kejadian, telah berlaku beberapa kes yang membabitkan kematian dan kecederaan manusia.

3. Saya percaya pertembungan tersebut berlaku dalam hujung tahun 1990-an atau awal 2000-an. Daripada gambar-gambar tersebut, saya anggarkan bahawa Harimau Belang tersebut masih muda usianya.

4. Tidak banyak informasi tambahan yang boleh saya paparkan tentang kejadian pertembungan tersebut, melainkan beberapa keping gambar foto untuk menceritakan segala-galanya.

Persekitaran kebun getah yang telah berpadu dengan semak samun
 membentuk hutan sekunder.

Bayangkanlah perasaan seseorang itu jika tiba-tiba terlihat
kepala Harimau Belang tercongol dari balik belukar
di celah-celah pokok getah.

Mungkin harimau muda ini tidak memahami
 pemilikan manusia terhadap kebun getah tersebut.

Denai yang digunakan oleh manusia telah menjadi
laluan yang dimanfaatkan oleh seekor harimau.


Harimau datang menyiasat 1.


Harimau datang menyiasat 2.

Harimau datang menyiasat 3.

Harimau datang menjenguk dari celah-celah pokok resam.

Menanti di tepi laluan denai tanpa ragu-ragu.

Harimau menanti untuk memberi salam kunjungan.

1 comment: