“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Tuesday, November 23, 2010

Perbatasan Malaysia-Thailand Selepas Perjanjian Damai Haadyai Ditandatangani

Blackjacket

1. Kebanyakkan anggota dan pegawai pasukan keselamatan yang pernah ditugaskan di daerah sempadan Malaysia-Thailand pasti pernah mendengar tentang Blackjacket.

2. Kisah-kisah tentang Blackjacket ini mula kedengaran dalam tahun 1980-an dan masih disebut-sebut sehingga ke hari ini. Umumnya, Blackjacket adalah gelaran kepada elemen organisasi yang selalu kedapatan di kawasan perbatasan bersama Malaysia-Thailand.

3. Daripada cerita-cerita mulut yang telah saya dengar, anggota ATM di perbatasan sangat berwaspada dan menjaga peralatan semasa beroperasi di dalam hutan, kerana bimbang dicuri oleh  Blackjacket pada waktu malam.

4. Saya mendapati ada anggota ATM mengaitkan Blackjacket sebagai salah satu pasukan gerila daripada Parti Komunis Malaya yang dikatakan termasuk dalam senarai sangat dikehendaki.

5. Versi lain mengatakan bahawa Blacjacket adalah gelaran kepada elemen daripada pasukan keselamatan Thailand yang meronda di sempadan darat Malaysia-Thailand. Memang diketahui ada pasukan keselamatan Thailand yang mengenakan pakaian serba hitam ketika beroperasi.



6. Teori lain mengatakan Blackjacket merujuk kepada elemen daripada Gerila Pejuang Pembebasan Patani daripada Selatan Thailand, yang umumnya sangat dikenali sebagai PULO dalam era 1980-an dahulu.

7. Selepas Perjanjian Haadyai ditandatangani, saya mendapati istilah Blackjacket ini masih digunakan oleh anggota ATM yang terlibat dengan operasi berhampiran sempadan Malaysia-Thailand. Penggunaan gelaran Blackjacket pernah kedengaran apabila beberapa orang warga Thailand dikatakan telah ditahan oleh ATM di dalam hutan dan dibawa keluar dengan menaiki helikopter Nuri, pada hujung tahun 1990-an atau awal tahun 2000-an.

8. Blackjacket pasca Perjanjian Haadyai juga mungkin merujuk kepada kumpulan pencari hasil hutan atau pemburu haram yang dianggotai oleh warganegara Thailand. Kumpulan ini biasanya masuk secara sah ke dalam willayah Malaysia dengan menggunakan Pas Sempadan, sebelum menyelinap mauk ke dalam hutan untuk mengikis sumber hasil hutan Malaysia secara haram, dengan bantuan rakyat tempatan yang menjadi orang tengah.



No comments:

Post a Comment