“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Monday, November 22, 2010

Perang Saraf PKM Selepas Perjanjian Damai Haadyai Ditandatangani

Blog Mat Amin

1. Blog ini didakwa bertujuan menerangkan kisah sebenar perjuangan Rejimen Ke-10, Parti Komunis Malaya dari sudut pandangan bekas ahlinya yang bernama Mat Amin dan lain-lain. Beberapa lagi blog pro komunis kemudiannya muncul di Malaysia, seiring dengan suara-suara desakan kepada kerajaan agar membenarkan Chin Peng, Setiausaha Agung PKM terakhir, kembali ke Malaysia.

2. Blog Mat Amin dipercayai berpangkalan daripada luar negara dan sumbernya tidak diusahakan secara individu perseorangan. Paparan isi kandungan laman blog ini membabitkan sumber-sumber dalaman PKM seperti gambar-gambar foto, video propaganda dan sebagainya.

3. Blog ini diketengahkan dalam Bahasa Malaysia agar dapat mencapai sasaran pembaca yang lebih luas di negara kita, terutamanya menarik minat kalangan orang Melayu. Harus diingatkan bahawa salah satu faktor kegagalan PKM pada masa lampau adalah kurangnya sokongan orang Melayu yang merupakan kaum majoriti di Malaysia.

Menghalalkan Perjuangan PKM

1. Rejimen Ke-10, Parti Komunis Malaya majoritinya dianggotai dan dipimpin kaum Bumiputera yang mengaku masih kekal dan utuh beragama Islam. Malangnya pucuk pimpinan rejimen tersebut tidak pernah berusaha atau terfikir untuk membebaskan rejimen tersebut daripada perjuangan komunis bagi membentuk satu kumpulan tulen perjuangan Melayu-Islam.

2. Sepanjang peradaban Islam, saya belum pernah lagi mendengar atau membaca ada riwayat yang menceritakan tentang bagaimana ada insan atau kumpulan, berjaya mencapai keredhaan Allah atau mencapai darjat keimanan yang tinggi dengan cara memperjuangkan komunisme atau bekerjasama dengan puak komunis.

3. Dalam sejarah dunia juga tidak ada sebarang contoh kejayaan peradaban Islam dengan menggunakan idea model negara berfahaman komunis.

4. Dalam agama Islam, tidak ada penggunaan istilah komunis dalam mana-mana cabang ilmu atau ajarannya serta tidak pernah disebut walau sekali pun istilah komunis dalam kitab suci Al-Quran.

5. Komunisme adalah fahaman yang diasaskan oleh insan bukan Muslim. Sebagai orang Islam, tidak ada tokoh ikutan yang lebih utama selain pimpinan Nabi Muhammad S.A.W.

6. Bukanlah hak sesiapa sebagai individu untuk meyatakan atau menyukat tahap keimanan seseorang Muslim yang lain. Saya berlapang dada dengan dakwaan bekas anggota Rejimen Ke-10 PKM yang mengaku masih beragama Islam dan mengamalkan ajarannya.

7. Semoga Allah menunjukkan kita jalan yang pernah ditunjukkan-Nya kepada orang-orang yang pernah dianugerahkan rahmat daripada-Nya.
http://www.guidedways.com/chapter_display.php?chapter=1&translator=11&mac=

No comments:

Post a Comment