“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Wednesday, November 24, 2010

Menghidupkan Api Dari Kayu Yang Masih Basah

Kayu Api Daripada Bahagian Pokok Yang Telah Kering

1. Apabila disebut perkataan kayu api, umumnya kita akan membayangkan ranting atau dahan pokok yang telah mati dan kering. Bahagian-bahagian pokok ini dipungut terus daripada kawasan belukar atau dibelah menjadi bahagian-bahagian lebih kecil, untuk dijadikan sumber pembakaran api yang dinyalakan.

2. Sumber kayu api yang biasa digunakan di sekitar perkampungan adalah seperti sabut kelapa, pelepah pokok kelapa, batang kayu buruk atau reput dan sebagainya. Jika terdapat keperluan untuk mendapatkan nyalaan api yang lebih marak atau menyala lebih lama, batang atau tongkol kayu yang lebih besar digunakan, dengan syarat ia betul-betul telah kering.



Kayu Api Daripada Batang Pokok Yang Masih Hijau Dan Basah

1. Mungkin ramai orang yang sudah tahu, sebenarnya kayu api juga boleh diperolehi daripada dahan atau batang pokok yang masih hidup. Maksudnya adalah pokok kayu yang masih hidup ditebang dan bahagian-bahagiannya yang masih belum mati atau kering, digunakan terus sebagai kayu api. Sumber ini saya panggil sebagai jenis kayu api basah.

2. Ketika berada di dalam hutan, mencari spesies pokok yang boleh ditebang untuk dijadikan kayu api segera, dengan tidak perlu dikeringkan terlebih dahulu, adalah suatu pekerjaan yang sangat sukar.

3. Pengalaman dan ilmu tentang hutan sangatlah diperlukan untuk mengesan atau mengecam jenis spesies pokok yang betul.




4. Mengikut tafsiran dan pemahaman peribadi saya, perihal tentang manusia boleh menggunakan terus kayu daripada spesies pokok tertentu, tanpa perlu dikeringkan terlebih dahulu sebagai bahan pembakaran api, ada dinyatakan di dalam Al-Quran.

5. Maksud daripada Surah Ya Sin, Ayat Ke-80 : 
"Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu."

No comments:

Post a Comment