“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Friday, February 11, 2011

Flora Unik Dari Dalam Hutan

Pokok Alah Ular

1. Tumbuhan menjalar ini saya temui di dalam sebuah hutan di Negeri Perak dalam tahun 2007 atau 2008 yang lalu. Seorang kenalan telah memperkenalkan pokok ini kepada saya sebagai Pokok Alah Ular.

2. Ukur lilit batang pokok ini berukuran kurang lebih 1 sentimeter. Pokok ini menjalar dan merayap di atas permukaan tanah dengan sesulur dan akarnya yang lain mencengkam pada batang pokok balak. Sulur pokok ini bukanlah struktur berkayu seperti batang pokoknya. Sewaktu ditemui, tidak kelihatan sebarang struktur bunga atau buah pada pokok tersebut.

3. Seingat saya, daun bagi pokok ini berbentuk hampir tirus atau hampir oblong. Warna daunnya juga seingat saya menyamai warna pucuk daun pisang, iaitu seperti berwarna hijau muda. Daun pokok ini tumbuh di sepanjang batangnya dalam jarak beberapa sentimeter dari satu sama lain.

4. Apa yang menarik tentang pokok ini adalah batangnya bersisik-sisik seperti kulit ular. Susunan sisik pada batang pokok tersebut mungkin memberi kelebihan kepada pokok tersebut untuk menjalar atau memanjat pokok-pokok yang lain.

5. Warna batang pokok ini adalah campuran warna merah dan beberapa warna yang kelihatan seperti warna 'metallik' apabila terkena sinaran matahari, iaitu menyerupai warna kulit beberapa spesies ular.

6. Sayangnya apabila batang pokok tersebut dikeringkan untuk disimpan, keseluruhan warnanya berubah menjadi warna keperangan atau kecoklatan dan sisik-sisik pada batang pokok tersebut juga menjadi mudah tertanggal dari batangnya.

7. Sewaktu menemuinya, saya tidak terfikir untuk mengambil dan menyimpan daun pokok tersebut, bagi memudahkan proses membuat pengecaman pada masa hadapan. Sehingga ke hari ini, saya masih belum dapat mengenalpasti spesies sebenar pokok jenis menjalar ini.












No comments:

Post a Comment