“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Saturday, December 18, 2010

Relik Tinggalan Ketenteraan Malaya Tahun 1954

'WATER CONTAINER'

1. Saya tertarik dengan usaha oleh Malaya Historical Group (MHG) dan Muzium Tentera Darat untuk menyelamatkan tinggalan relik sejarah ketenteraan di Malaysia. Perkara ini menjadi salah satu contoh kerjasama operasi di antara Angkatan Tentera Malaysia dengan organisasi lain di tanahair, dalam usaha memelihara segala aspek kepentingan negara Malaysia.

2. Saya teringat bahawa saya pernah menemui tiga buah tong air besi di puncak sebuah gunung di dalam hutan di Semenanjung Malaysia. Saya percaya ketiga-tiga bekas air tersebut dibawa ke puncak gunung tersebut samada oleh pihak tentera atau polis ketika era sebelum atau awal kemerdekaan negara Malaysia.

3. Terdapat cetakan tahun 1954 pada salah satu bekas air tersebut, yang mungkin menerangkan tentang tahun pembuatannya, di samping cetakan huruf W, D dan satu anak panah yang menghala ke atas. Saya berpendapat bahawa tong-tong air tersebut dikeluarkan oleh pihak keselamatan penjajah British bagi kegunaan pasukan polis atau tentera Malaya ketika itu.

4. Saya berharap kerajaan melalui agensi berkaitan dapat menyelamatkan ketiga-tiga relik ketenteraan tersebut, daripada musnah akibat pendedahan kepada agen luluhawa atau sebelum kumpulan lanun artifak sejarah mengheret turun tong-tong air tersebut dari puncak gunung berkenaan. Insya Allah, butiran lanjut tentang perkara ini akan saya panjangkan kepada pihak Malaya Historical Group (MHG) dan Muzium Tentera Darat.




No comments:

Post a Comment