“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Sunday, November 21, 2010

ATM Selepas 21 Tahun Perjanjian Damai Haadyai

Menjelang 2 Disember 2010

1. Tujuh belas tahun sebelum Perjanjian Haadyai ditandatangani, Kerajaan Malaysia dan Pasukan Rakyat Kalimantan Utara (PARAKU) telah menandatangani Perjanjian Sri Aman pada  21 Oktober 1973. Sekaligus menamatkan kempen menentang komunis di Malaysia Timur lebih awal berbanding di semenanjung.

2. Rundingan Damai Haadyai merupakan perjanjian damai yang ditandatangani pada 2 Disember 1989 di antara Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya (PKM) serta Kerajaan Thailand, yang mebawa kepada pembubaran dan perletakan senjata PKM.

3. Bagi anggota tentera LLP yang menyertai perkhidmatan ATM pada tarikh Perjanjian Haadyai ditandatangani, tanggal 2 Disember 2010 adalah tarikh akhir perkhidmatan beliau sebelum berpencen 21 tahun.


Rekod Perkhidmatan Menentang Komunis

1. Secara rasminya, pertembungan terakhir PKM-ATM adalah pada tarikh Perjanjian Haadyai itu. Maka secara perkiraan mudahnya, anggota yang terlibat dalam pertembungan itu adalah veteran LLP terakhir yang ada rekod perkhidmatan menentang PKM.

2. Walau bagaimanapun, mengikut perkiraannya, masih ada pegawai ATM yang memiliki rekod perkhidmatan menentang PKM. Bagi perkhimatan pegawai, walaupun hanya 20 tahun perkhidmatan diperlukan sebelum layak menerima pencen tetapi tarikh persaraan bagi perkhidmatan pegawai boleh ditentukan mengikut umur berdasarkan pangkat disandang.

3. Begitu juga, mengikut perkiraannya, masih ada anggota berpangkat Pegawai Waran 1 yang boleh berkhidmat sehingga 22 tahun perkhidmatan, memiliki rekod perkhidmatan menentang PKM.

ATM Mengabadikan Pengalaman Menentang Komunis

1. Pengalaman dan data yang diperolehi ATM menerusi penentangan terhadap komunis diserap ke dalam doktrin dan taktik Peperangan Melawan Insurgensi (PMI) melalui sukatan mata pelajaran kursus di PULADA, PULPAK dan sebagainya.

2. Sebagai contoh, data daripada kes pertempuran sebenar di antara ATM-PKM digunapakai dalam senario untuk latihan medan/tempur menerusi ulangkaji terhadap plot kejadian sebenar.

No comments:

Post a Comment