“Islam itu tak beku, sesuai pada setiap zaman. Tetapi, para penganutnya sendiri yang membuat Islam tu jadi beku. Mudah saja, apa yang dicari orang hari ini, sudah ada dalam Islam sejak beratus tahun dulu, sama ada tentang kehidupan di langit, di bumi dan di laut. Malah kejadian budak dalam perut ibunya sudah dinyatakan dalam Al-Quran. Sayangnya orang Islam sendiri tak mau mencarinya. Kalau hidup berpegangkan ajaran agama, selamat kita dunia akhirat.”

Friday, April 13, 2012

Pengalaman Menemui Tulang Dan Tengkorak Gajah Di Dalam Hutan

Penemuan Rangka Gajah Di Dalam Hutan

1. Pada tahun 2008, sewaktu berada di dalam sebuah kawasan hutan di Negeri Pahang, saya telah menemui satu longgokan tulang gajah di kawasan bersemak, berhampiran sebuah anak sungai. Selain daripada tulang temulang, satu gading gajah dan satu tengkorak gajah juga turut ditemui. 

2. Tulang temulang gajah tersebut didapati berada dalam keadaan berselerak, dalam lingkungan 100 meter radius. Keadaan tersebut mungkin disebabkan oleh aktiviti haiwan pemangsa atau haiwan pembangkai.

3. Tanah di lokasi tempat tulang temulang gajah tersebut ditemui berwarna kelabu dan kehitam-hitaman, berbeza dengan warna tanah di bahagian lain di kawasan sekitar lokasi penemuan tersebut.






No comments:

Post a Comment